Aankoop te laat geannuleerd, klant moet annuleringskosten betalen
Een vrouw koopt in een winkel een zitbank maar laat niets van zich horen als deze kan worden geleverd. Ze zit vast aan de annuleringskosten.
Een vrouw koopt in een meubelwinkel een zitbank en doet een aanbetaling van € 120. Als zij niet reageert op een leveringsafspraak, annuleert de winkel de bestelling. De vrouw wordt in gebreke gesteld en een laatste kans gegeven om een afspraak te maken. Als zij dan nog niet reageert, brengt de winkel – conform de algemene voorwaarden – 50 procent van het aankoopbedrag (minus het betaalde voorschotbedrag) aan annuleringskosten bij haar in rekening. De vrouw weigert dat te betalen, waarna de winkel naar de rechtbank Overijssel stapt.
Geannuleerd
De vrouw beweert dat zij de bestelling telefonisch heeft geannuleerd en verder nooit meer iets van de winkel heeft vernomen, totdat zij de dagvaarding ontving. Had zij geweten van de 50 procent annuleringskosten, dan had zij de bank liever wel afgenomen. Ze stelt dat zij de algemene voorwaarden nooit eerder heeft gezien of ontvangen.
Algemene voorwaarden
De meubelwinkel laat de kantonrechter een bestelformulier zien met op de achterzijde de algemene voorwaarden. Dit formulier wordt altijd aan kopers meegegeven. De winkel erkent dat de vrouw de bestelling heeft willen annuleren maar op dat moment was de annuleringstermijn al lang verstreken; kosteloos annuleren kon niet meer. De vrouw is geadviseerd een e-mail te sturen naar de afdeling orderadministratie maar heeft dit niet gedaan. Een mondelinge annulering is bij deze winkel niet mogelijk. De winkel heeft meerdere brieven per post en per e-mail naar de vrouw gestuurd, waarvan er niet één retour is gekomen.
Informatieplichten
Omdat de koopovereenkomst tot stand is gekomen in een verkoopruimte, zijn de informatieplichten uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing. De kantonrechter is van oordeel dat de winkel voldoende heeft onderbouwd dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn en dat deze ook ter hand zijn gesteld aan de vrouw – ze stonden op de achterzijde van de orderbevestiging.
Te laat
Het staat vast dat de vrouw pas op het moment dat de winkel de zitbank wilde leveren kenbaar heeft gemaakt dat zij de koopovereenkomst wilde annuleren. Of dit op de juiste manier bij de juiste afdeling is ingediend, maakt niet zoveel uit: zij was daarmee veel te laat. De bank, die voor haar op maat was gemaakt, stond klaar voor levering. Ondanks sommaties en herinneringen heeft de winkel geen leveringsafspraak met de vrouw kunnen maken, waarna de winkel zelf de order als geannuleerd heeft beschouwd en de annuleringskosten conform de algemene voorwaarden bij de vrouw in rekening heeft gebracht. Brieven daarover zijn aangekomen en toen de vrouw niet meer reageerde mocht de winkel haar dagvaarden. Zij moet de annuleringskosten betalen.